A comprehended god is no god.

A comprehended god is no god.

A wise saying by saintly John Chrysostom

Monday, July 20, 2015

Vengan, vamos nosotros solos a descansar un poco en un lugar tranquilo.

En el nombre del Padre X, y del Hijo, y del Espíritu Santo. Amén.

Jesús dijo a sus discípulos: "Vengan, vamos nosotros solos a descansar un poco en un lugar tranquilo." Tal vez porque se trata de julio, el mes de las vacaciones, esta escritura me llega al corazón. Encontrar tiempo para el descanso y refresco es importante. Sólo la idea de alejarse trae una sonrisa a nuestras caras. Algunos de nosotros hemos pensado en tomar un crucero. Algunos de nosotros estamos con ganas de unas vacaciones en Europa. Algunos de nosotros queremos volver al lugar de nuestro nacimiento y volver a conectar a nuestra familia y amigos.
Una vez en el verano mi familia viajo de Wisconsin a Canadá, y de regreso bajamos por el camino de San Lorenzo, pasando un tiempo en Nueva York, Filadelfia, Washington, DC y Virginia. Lo más gracioso de viajar es que no importa a dónde vamos, no podemos escapar de nosotros mismos. Mi familia había viajado junta durante más de una semana y el coche parecía estar cada vez más pequeño. Cuando finalmente llegamos a Washington, DC ya estaba oscuro. El mapa nos dijo que el hotel estaba cerca, pero no pudimos encontrar la manera de llegar allí. Cada vez que intentamos girar hacia el hotel fuimos detenidos por las vías del ferrocarril. Esto paso unas cuatro o cinco veces. Luego, en la desesperación mi papá nos dijo que nos agarramos fuerte mientras el conducía sobre las vías del tren hasta encontrar un camino al hotel. Mi mamá estaba muy molesta, pero, para ser honesto, todos estábamos contentos de llegar al hotel. Todos necesitábamos descansar.
Nuestros hermanos y hermanas judíos todavía guardan el sabbat desde la puesta de sol del viernes hasta la puesta de sol del sábado. Se saludan unos a otros diciendo 'Shabbat Shalom’ que significa ‘la paz de Sabbat'. En cierto sentido, se desean mutuamente integridad, descanso y paz. El sábado nos ayuda a santificar el tiempo a través de formas aprobadas de descanso e inacción. El escritor Michael Fishbane escribe acerca de los beneficios de guardar el sábado:

Uno entra en la esfera de la inacción a través de la desinversión, y esto afecta a la liberación de todos los elementos de la esfera del trabajo cotidiano. La actividad empresarial y el intercambio de dinero están prohibidos, y lo que se pide no sólo a abstengan del comercio sino también para desarrollar las esferas interiores de resolver la mente de este tipo de agitación.... Lentamente bajo estas condiciones múltiples, una sensación de falta de acción se hace cargo, y el día no se limita a marcar la suspensión del trabajo o celebrar la finalización de la creación, pero hace cumplir el valor que la tierra es un don de la creatividad divina, dado a la humanidad en la sagrada confianza.

 

La mayoría de los cristianos prestan poca atención al Sabbat. Los primeros cristianos observaron originalmente el sábado judío; hemos evolucionado con el tiempo para reconocer el domingo como el día de reposo cristiano. El domingo día de reposo se ha observado a través de los siglos, pero ha caído en desgracia en la actualidad. Colonos puritanos trajeron su comprensión de guardar el sábado a las colonias americanas. Una descripción de su práctica y su significado se puede encontrar en la Confesión de Fe de Westminster de 1646 (capítulo 21, de culto religioso, y el día de reposo, las secciones 7-8).
Ellos creían que el mandamiento de guardar el día de reposo aplica a los cristianos. Un día de cada siete fue designado para ser santificado hasta el fin del mundo. En este día la gente de fe guarda un santo descanso de sus propias obras, palabras y pensamientos acerca de sus empleos y recreaciones mundanas. También reservan tiempo para la adoración pública y privada y las obras de misericordia.
En los estados del sur tenían Leyes Azules las cuales restringían la venta de alcohol y ciertas actividades los domingos. Cuando yo estaba creciendo trabajábamos duro para pasar tiempo juntos como una familia el domingo. La comida de la tarde del domingo fue un tiempo para la conversación, risas, y contarnos historias. No estoy necesariamente tratando de traer de vuelta a una estricta tradición de guardar el Sabbat. Yo quiero señalar lo que hemos perdido cuando nos apresuramos a la práctica de fútbol y actividades seculares.
Jesús preguntó a sus discípulos que se fuera a descansar un rato. En medio de sus ocupadas vidas y ministerios de los discípulos tenían poco tiempo para el descanso, y mucho tiempo a solas para comer y dormir. Con el fin de encontrar tiempo para descansar, para rezar, ir a la iglesia, para ser voluntario para una de nuestras oportunidades de alcance o incluso pasar tiempo juntos como una familia, tenemos que programarnos. Nuestras vidas necesitan equilibrio. En la medida de lo posible debemos tratar de llevar las cualidades de la inacción y el descanso en nuestros corazones y mentes.
Jesús, el Príncipe de la Paz, es la fuente de la paz interior. Él es la piedra angular de una vida estable y equilibrada. Si estás escuchando es posible que escuches que él te llama: Venid a mí todos los que estáis trabajando y están llevando pesadas cargas, y yo os haré descansar. Llevad mi yugo sobre vosotros, y aprended de mí; que soy manso y humilde de corazón, y hallaréis descanso para vuestras almas. (Mateo 11: 28-29) Amén.

Saturday, June 20, 2015

Una oración para los padres

Dios, Padre nuestro, te damos gracias y alabanza para padres jóvenes y viejos.

Oremos por los padres jóvenes, que recién abrazan la vocación; Que encuentren el coraje y la perseverancia para equilibrar el trabajo, la familia y la fe en la alegría y sacrificio.

Oremos por nuestros propios padres. Que San José los proteja y ore por ellos.

Oremos por hombres que no son padres, pero son mentores y nos guían con amor y consejo paternal.

Recordemos a los padres, abuelos y bisabuelos que ya no están con nosotros, pero que viven para siempre en nuestra memoria y nos nutren con su amor. Amén.

A Prayer for Fathers

God our Father, We give you thanks and praise for fathers young and old.

We pray for young fathers, newly embracing their vocation; May they find courage and perseverance to balance work, family and faith in joy and sacrifice.

We pray for our own Fathers. May Saint Joseph protect them and pray for them.

We pray for men who are not fathers but still mentor and guide us with fatherly love and advice.

We remember fathers, grandfathers, and great grandfathers who are no longer with us but who live forever in our memory and nourish us with their love. Amen.

Lo despertaron y le dijeron: "Maestro, ¿no te importa que perezcamos?

En el nombre de la X Padre, y del Hijo, y del Espíritu Santo. Amén.

Mi profesor de Homilética me dijo una vez que siempre hay varios textos disponibles para un sermón. Contamos con las lecturas del Testamento Hebreo, el salmo designado, el Nuevo Testamento, y una selección de uno de los cuatro Evangelios. Ella también dijo que era importante tener en cuenta el contexto particular de la comunidad de culto y eventos importantes que dan forma y nos mueve. Muchos de nosotros, incluido yo mismo, hemos sido entristecidos por el trágico suceso que tuvo lugar en Charleston, Carolina del Sur.
La noche del miércoles, un hombre blanco de veintiún años de edad le preguntó si podía sentarse con un pequeño grupo de cristianos que eran parte de una reunión de estudio bíblico y oración que tendrá lugar en la histórica Iglesia Emanuel Africana Metodista Episcopal. Después de sentarse con ellos por espacio de una hora, se levantó y comenzó a disparar. Seis mujeres y tres hombres perdieron la vida. Una pequeña muchacha de cinco años de edad se hizo la muerta para sobrevivir. Él separó a una mujer por que él quería que ella contara su historia. Quería empezar una guerra racial porque era temeroso de la gente negra. Tenía miedo de que estuvieran tratando de apoderarse del país.
El gobernador de Carolina del Sur, Nikki Haley, declaró: "A pesar de que todavía no sabemos todos los detalles, sí sabemos que nunca vamos a entender lo que motiva a nadie a entrar en uno de nuestros lugares de culto y tomar la vida de otro." Con el debido respeto, esto es una declaración cobarde y que no es cierto. Tal vez ella dijo esto por ignorancia o, más probablemente, por conveniencia política. Lo que sí sabemos, que motivó a este terrorista doméstico - fue el racismo. El joven estaba lleno de odio. Él estaba lleno de miedo. Él dijo: "Estoy aquí para disparar a los negros" y quería que el mundo lo supiera.
El jueves, después de la noticia de la muerte comenzó a inundar los medios de comunicación, empecé a leer sobre él. Mi corazón se llenó de tristeza. Mientras me dirigía a casa me di cuenta de que no podía simplemente ir a casa, comer mi cena e ir a la cama. Me enteré de que había una vigilia de oración que se iba a celebrar en la Primera Iglesia Africana Metodista Episcopal de Los Ángeles. Todas las personas, la gente de todos los credos, fueron invitados a participar. Me senté en la parte de atrás. Yo estaba un poco nervioso porque nunca había estado en esa parte de la ciudad. Vi coches de policía y funcionarios de los alrededores de la iglesia para la seguridad. Las furgonetas de noticias estaban fuera delante. Cuando me senté y oré y esperé a que el servicio para empezar se me acercó un periodista. Tenía miedo de que fuera a preguntar si podía grabar nuestra conversación, pero en lugar de eso empecé a llorar. Dijo que su trabajo consistía en informar de manera imparcial, pero la noticia parecía de mal en peor cada día. Tenía miedo al fin del mundo se acercara. Lo invité a sentarse y en silencio lo escucé a él. A través de las lágrimas que tratamos de dar sentido a la tragedia.
Justo antes de que comenzara el servicio un hombre negro de aspecto distinguido me dijo que yo estaba sentado en el lugar equivocado. Avergonzado me levanté para buscar otro asiento. Pero Él hizo un gesto para que lo siguiera y me llevó a un sótano donde otros líderes del clero estaban reunidos. Oramos juntos y hablamos en voz baja. Después nos llevaron al piso de arriba y nos sentamos en una de las primeras filas.
El servicio consiste en palabras de aliento de los líderes religiosos prominentes, el alcalde, oraciones y adoración. Nueve velas fueron encendidas mientras se leían los nombres de las víctimas. Nos enteramos de que una de las víctimas era un bibliotecaria. Como un homenaje a ella todas las bibliotecas de Charleston iban a cerrar. Su propia biblioteca va a ser renombrada en su honor. Sus historias están moviendo. No dejaba de pensar en sus seres queridos y sobre la niña de cinco años de edad, que tendrá que vivir con un recuerdo tan terrible. El servicio concluyó con un llamado a la acción. El pastor nos amonestó diciendo que la verdadera tragedia sería si, después de todo, de la efusión de amor y preocupación, nada cambie.
Me alegré de ver a nuestro Obispo, Jon Bruno, en el podio. Después del  servicio que me encontré con él. Caminamos juntos por un minuto. Le dije que mi corazón me obligó a venir. Yo no podía estar lejos. Dije que en el tiempo de la crisis de Jesús, preguntó a sus seguidores a velar y orar con él en el huerto de Getsemaní. Sentí que eso es lo que teníamos que hacer como seguidores de Cristo. Tenemos que velar y orar con nuestras hermanas y hermanos afroamericanos. Tenemos que estar hombro con hombro, codo con codo, y demostrar que el amor es más fuerte que el odio. Me ofreció una palabra de aliento. Nos abrazamos y nos despedimos.
Creo que la esperanza de la mayoría de los políticos es que este incidente va a desaparecer rápidamente de los titulares. Como país nuestro vinculo de atención es terriblemente corto. El tiroteo en la Iglesia quedara olvidado en la conciencia americana. Y esto será una tragedia de hecho.
Por supuesto, este tiempo podría ser diferente. Esta vez podría enfrentar el pecado del racismo y el pecado sistémico. Abraham Heschel, un importante teólogo judío y filósofo dijo: "El racismo es la amenaza más grave del hombre hacia el hombre - El máximo de odio por un mínimo de razón," Las semillas del racismo se plantan. Ellos no surgen por sí solas. Ellas se nutren de nuestro orgullo - nuestro ego. La falsa ideología del racismo afirma que una relación dominante-subordinado surge naturalmente debido a las diferencias innatas físicas y biológicas, jerarquías intelectuales y culturales, y las diferencias étnicas y de clase. El quid del racismo es la institucionalización de la desigualdad de trato basada en características físicas, biológicas y culturales percibidas o reales. Este sistema pecaminoso se niega a reconocer que todos hemos sido creados en la imagen de Dios y asume que Dios hizo un "error creativo" cuando hizo a algunas personas. (Friederich Otto Hertz)
Hoy en día parece que todos estamos en el mismo barco. Nuestro mundo ha sido de nuevo una vez sacudido por la violencia y la tragedia. Las olas azotan el barco. Parece que vamos a ser inundados. Podemos decir como los discípulos: "Maestro, ¿no te importa que las personas están pereciendo?" Pero Jesús está con nosotros. Él reprende a los vientos de la discriminación y los mares del pecado sistémico. Él llama a la paz. Estamos llamados a dar su paz en el mundo. Estamos llamados a trabajar por la justicia y la igualdad para todos los hijos de Dios. Parafraseando a Martin Luther King, “Tengamos toda esperanza y oremos para que las nubes oscuras de los prejuicios raciales pronto desaparezcan, y que en un  mañana no muy lejano las estrellas radiantes de amor y hermandad brillen sobre  nuestra gran nación con toda su belleza deslumbrante. Amén.

Teacher, do you not care that we are perishing?

 Sermon for the Fourth Sunday after Pentecost – Year B 2015

They woke him up and said to him, “Teacher, do you not care that we are perishing?"

In the name of the X Father, and of the Son and of the Holy Spirit.  Amen.

My Homiletics Professor once told me that there are always multiple texts available for a sermon. We have the readings from the Hebrew Testament, the appointed psalm, the New Testament, and a selection from one of the four Gospels. She also said that it was important to keep in mind the particular context of the worshiping community and important events that shape and move us. Many of us, myself included, have been saddened by the tragic event that took place in Charleston, South Carolina.
On Wednesday night, a twenty-one year old white man asked if he could sit with a small group of Christians who were part of a bible study and prayer meeting taking place at the historic Emanuel African Methodist Episcopal Church. After sitting with them for about an hour he got up and started to shoot. Six women and three men lost their lives. A little five year old girl played dead in order to survive. He spared one woman saying that he wanted her to tell his story. He wanted to start a race war because he was fearful of black people. He was afraid they were trying to take over the country. 
The Governor of South Carolina, Nikki Haley, stated, “While we do not yet know all of the details, we do know that we’ll never understand what motivates anyone to enter one of our places of worship and take the life of another.” With all due respect, this is a cowardly statement and it is simply not true. Perhaps she said this out of ignorance or, more likely, for political expediency. We do know what motivated this domestic terrorist – racism. The young man was full of hate. He was full of fear. He said, “I’m here to shoot black people” and wanted the world to know it.
On Thursday, after news of the killing began to flood the media, I began to read about it. My heart filled with sadness. As I headed home from church I realized that I could not simply go home, eat my supper and go to bed. I found out that a prayer vigil was going to be held at the First African Methodist Episcopal Church in Los Angeles. All people, people from all faiths, were invited to take part. I sat in the back. I was a little nervous because I had never been in that section of town. I saw police cars and officers surrounding the church for safety. The news vans were out front.  As I sat and prayed and waited for the service to begin I was approached by a reporter. I was afraid he was going to ask if he could record our conversation, but instead he started to cry. He said that his job was to report the news without bias, but the news seemed to get worse and worse each day. He was afraid the end of the world was coming. I invited him to sit and quietly listened to him. Through tears we tried to make sense out of tragedy.
Just before the service began a distinguished looking black man told me I was sitting in the wrong place. Embarrassed I got up to look for another seat. He motioned for me to follow him and led me to a basement where other clergy leaders had gathered. We prayed together and talked in hushed voices. We were then led back upstairs and sat in one of the front rows.
The service consisted of words of encouragement from prominent religious leaders, the mayor, prayers and worship. Nine candles were lit as the names of the victims were read. We learned that one of the victims was a librarian. As a tribute to her all of the Charleston libraries were going to close. Her own branch was going to be renamed in her honor. Their stories are moving. I kept thinking of their loved ones and especially that five year old girl who will have to live with such a terrible memory. The service concluded with a call to action. The pastor admonished us by saying that the real tragedy will be if, after all of the outpouring of love and concern, nothing changes.
I was glad to see our Bishop, Jon Bruno, on the podium. After the service I caught up with him. We walked together for a minute. I told him my heart compelled me to come. I could not stay away. I said that in Jesus’ time of crisis he asked his followers to watch and pray with him in the Garden of Gethsemane. I felt that is what we needed to do as followers of Christ that night. We need to watch and pray with our African American sisters and brothers. We need to stand shoulder to shoulder, side by side, and demonstrate that love is more powerful than hate. He offered me a word of encouragement. We hugged and said goodbye.
I believe that most politicians are hoping this incident will quickly disappear from the headlines. As a country our attention span is terribly short. The shooting at the AME Church will recede in the rearview mirror of the American conscience. And this will be a tragedy indeed.  
Of course, this time could be different. This time we could confront the sin of racism and systemic sin. Abraham Heschel, an important Jewish theologian and philosopher said, “Racism is man’s gravest threat to man – the maximum of hatred for a minimum of reason.” The seeds of racism are planted. They do not arise on their own. They are nurtured by our pride – our ego.  Racism’s false ideology makes the claim that a dominant-subordinate relationship naturally arises because of innate physical and biological differences, intellectual and cultural hierarchies, and ethnic and class differences. The crux of racism is the institutionalization of unequal treatment based upon perceived or real physical, biological, and cultural characteristics. This sinful system refuses to acknowledge that we are all created in the image of God. It assumes that God made a “creative mistake” when he brought some people into being. (Friederich Otto Hertz)
Today it appears we are all in the same boat. Our world has once again been shaken by violence and tragedy. The waves beat into the boat. It looks as if we are going to be swamped. We can say with the disciples, “Teacher, do you not care that people are perishing?” But Jesus is with us. He rebukes the winds of discrimination and the seas of systemic sin. He calls for peace for all people. We are called to bear his peace out into the world. We are called to work for justice and equality for all God’s Children. Paraphrasing Martin Luther King, Jr., Let us all hope and pray and work so that the dark clouds of racial prejudice will soon pass away, and that in some not too distant tomorrow the radiant stars of love and brotherhood will shine over our great nation with all their scintillating beauty. Amen.

Wednesday, December 18, 2013

Episcopal Church Presiding Bishop’s Christmas Message 2013


The following message is presented in English and Spanish
“May that royal inheritance and authority of the stable be born in you, enliven your heart, and rest on your shoulders.”
[December 12, 2013] Episcopal Church Presiding Bishop Katharine Jefferts Schori, in her Christmas Message 2013 prays: “May you discover that humble authority born again on the edges of the world’s notice. May that royal inheritance and authority of the stable be born in you, enliven your heart, and rest on your shoulders.”
The following is the Presiding Bishop’s message:
Christmas message 2013
For a child has been born for us, a son given to us; authority rests upon his shoulders; and he is named Wonderful Counselor, Mighty God, Everlasting Father, Prince of Peace.    Isaiah 9:6
Isaiah pronounces these words to a people who remember the yoke of slavery laid on their shoulders.  They’ve been waiting for this child, whose birth transforms that yoke into a mantle of authority.  They are promised that this authority will continue to grow as the peaceable commonwealth is established – with justice and righteousness for all, and for ever.
This promise is spoken anew to people in every age, to those who have lived under oppression or in dark depression, to the hungry and ill and imprisoned.  The birth we celebrate offers hope, in Word made flesh, who comes among us to heal and walk this way with us.  The mantle of authority on his shoulders begins in the swaddling clothes of a child born in the humblest of circumstances.  Yet that authority is recognized even by foreigners from far away.  That mantle of authority does continue to grow, through a life offered for others, raised into new life, and passed on to new generations of fleshly God-bearers.  Wherever justice and righteousness is done, that authority is growing, borne on the shoulders of the Prince of Peace.
He comes again, bearing the grace of the One whose image he wears in flesh.  Seek him, sing his new song, declare his glory, and tell out the good news to all the nations:  God reigns, and he is coming bearing righteousness and truth on his shoulders.
May you discover that humble authority born again on the edges of the world’s notice.  May that royal inheritance and authority of the stable be born in you, enliven your heart, and rest on your shoulders.  Bear it abroad in peace, this year and throughout the ages.
The Most Rev. Katharine Jefferts Schori
Presiding Bishop and Primate
The Episcopal Church

Mensaje de Navidad del 2013 de la Obispa Presidente de la  Iglesia Episcopal
“Que la herencia real y dominio del estable nazca en usted, alegre su corazón, y permanezca sobre sus hombros”.
[12 de diciembre de 2013] La Obispa Presidente de la Iglesia Episcopal Katharine Jefferts Schori, en su Mensaje de Navidad del 2013 ora para: “Que usted descubra ese dominio humilde nacido de nuevo en los bordes de la conciencia del mundo. Que esa herencia real y dominio del estable, nazca en usted, alegre su corazón, y permanezca sobre sus hombros”.
A continuación el mensaje de la Obispa Presidente:
Mensaje de Navidad del 2013
Porque un niño nos es nacido, un hijo nos es dado, y el dominio estará sobre su hombro. Se llamará su nombre: Admirable Consejero, Dios Fuerte, Padre Eterno, Príncipe de Paz. Isaías 09:06
Isaías pronuncia estas palabras a un pueblo que recuerda el yugo de la esclavitud en sus hombros. Han estado esperando por este niño, cuyo nacimiento transforma ese yugo en un manto de autoridad. Se les promete que esta autoridad seguirá creciendo a medida que se establece un reino de paz – con justicia y rectitud para todos y para siempre.
Esta promesa es hablada de nuevo a la gente de todas las edades, a aquellos que han vivido bajo la opresión o en la depresión oscura, a los hambrientos y enfermos y encarcelados. El nacimiento que celebramos ofrece esperanza en la Palabra hecha carne, que viene entre nosotros para sanar y recorrer este camino con nosotros. El manto del dominio sobre sus hombros comienza en los pañales de un niño nacido en la más humilde de las circunstancias. Sin embargo, ese dominio es reconocido incluso por los extranjeros que vienen de lejos. Ese manto de la autoridad sigue creciendo, a través de una vida ofrecida para los demás, planteadas en una nueva vida, y se transmite a las nuevas generaciones portadora de la carne de Dios. Dondequiera que se haga justicia y rectitud, ese dominio está creciendo, llevada en hombros del Príncipe de la Paz.
Él viene otra vez, teniendo la gracia de Aquel cuya imagen Él lleva en carne. Búscalo, canta su nueva canción, declara su gloria, y habla de la buena nueva a todas las naciones: Dios reina, y Él viene trayendo  justicia y la verdad sobre sus hombros.
“Que usted descubra ese dominio humilde nacido de nuevo en los bordes de la conciencia del mundo. Que esa herencia real y dominio del estable, nazca en usted, alegre su corazón, y permanezca sobre sus hombros”. Llévela afuera en paz, este año y a lo largo de los siglos.
Reverendísima Katharine Jefferts Schori
Obispa Presidente y Primada
La Iglesia Episcopal

Monday, June 24, 2013

Gospel for the Gerasenes


Sermon for the Fifth Sunday after Pentecost: Proper 7
22 June 2013
Year C

 
On the morning I was going to be ordained my younger brother left this post on my facebook page:

Disappointed and concerned… my brother is being ordained today… he has no exorcism training… no anti-vampire or werewolf training. You can forget Zombie apocalypse training… Looks like I’ll be on point today identifying potential ‘Daywalker threats’!!!

Now to be sure he did end his post with “…In all seriousness though, I’m proud of you Steve.” He was joking. But he raises a good question, how does one know if they are ready for ministry? So when Father Mark asked if I’d like to preach today, on stories full of demons, I was glad for the opportunity to reflect on this question. In response I would like us to consider together three corresponding points. First, we need a strong foundation that readies us for action, second, we need to remember that ministry is a community effort, and third, our communities are called to be about kingdom work. First we will discuss our need of a strong foundation that readies us for action.

This is made clear in the Collect for today (a collect is a prayer that helps gather the people of God together):

O LORD, make us have perpetual love and reverence for your holy Name, for you never fail to help and govern those whom you have set upon the sure foundation of your loving-kindness; through Jesus Christ our Lord.

 
It is a simple truth but one that can evade us. “… you never fail to help and govern those whom you have set upon the sure foundation of your loving-kindness.” What is our foundation? We are set upon the sure foundation of God’s loving-kindness in Christ Jesus. In fact, Jesus is the loving-kindness of God in action. How is Jesus Christ our foundation and how are we readied for ministry? You are probably familiar with this great hymn of the Church:

The Church’s one foundation is Jesus Christ her Lord, she is His new creation by water and the Word. - Words by Samuel J. Stone, Music by Samuel S. Wesley

 
Jesus is made our sure foundation through belief in Jesus as the incarnate Word of God and through the waters of baptism. In baptism we are made members of Christ’s Body, the community of all faithful believers, and gifted by the Holy Spirit for ministry.

 Next, it is important to remember that ministry is a community effort. In the first reading, we hear about Elijah and some of the troubles he was facing. He had committed murder and rightly fears for his life. He pulls, what some would term, a ‘geographic’, thinking that he can leave his troubles behind. Unfortunately, our troubles have a tendency of following us. Eventually, we have to face them. Facing our difficulties can be made easier if we are part of a community.

Perhaps some of Elijah’s problems were due to his poor mental state. It is important for the Church to talk about mental health issues from time to time and help reduce the stigma and fear often associated with mental illness. Was Elijah suffering from severe depression or some other kind of mental distress or illness? The following early warning signs of mental illness are combined with what the text tells us about Elijah’s behavior and feelings:

·      Eating or sleeping too much or too little – Elijah had trouble sleeping under the broom tree, after the messenger brought him food he went back to sleep again; then he went without food for 40 days.

·      Pulling away from people and usual activities – he left the city, everyone he knew, and isolated in the wilderness.

·      Feeling numb or like nothing matters – Elijah wanted to die, saying, “It is enough; now, O LORD, take away my life, for I am no better than my ancestors.”

·      Having persistent thoughts and memories you can’t get out of your head – Elijah replayed the same tape in his head over and over again, he could not think of anything else.

·         Feeling helpless or hopeless – Elijah saw no solution to his problems. He felt abandoned.

 
Nb. Information gathered from Health and Human Services new website on mental health - MentalHealth.gov

 God did not abandon Elijah, but appeared to him in the sheer silence. Elijah was given a job to do for the good of the people and his own good. He later returns and anoints new and better King’s over Israel and Aram. He found a companion to share in his work and eventually to take up his mantle of leadership after he was gone. He learned that he was not alone. He learned that ministry is a community effort. He found improved mental health through connecting with others and helping others build up the kingdom.

We are also called to participate in building up of the kingdom. It is God’s desire that we live an abundant life, one of health and wholeness, which is what the Hebrew’s called shalom. Yet we know people that are troubled by demons, past trauma or abuse, face biological factors, or have a family history of mental health problems. The Gospel story is about healing and mental health.

Mark Allan Powell’s book, Introducing the New Testament, helps place stories about demons in perspective. Powell states, “Healing stories overlap considerably with accounts of exorcism. In the Bible, possession by an evil spirit does not cause a person to become sinful or immoral; rather, it causes the person to become blind or deaf, to have seizures or be crippled, or to experience some other sort of physical or emotional distress.”

There was a man who once lived in the city among family, friends, and neighbors. How he came to be plagued by demons we are not told. What we do know is that his poor mental health caused him to live in isolation. He became homeless. He may even have tried to hurt himself. He feared God was against him. When asked his name all he could talk about was the legion of problems in which he felt trapped.

Jesus healed him. The word Luke uses here for healing can also mean “salvation.” Healing is a sign of God’s salvation. Salvation is at the heart of Luke’s Gospel. After meeting Jesus the man was restored – to relationship with God, with himself, and with his community. Even though some in his community were a little uncomfortable with someone who had been plagued by mental health problems, Jesus asked him to return home. Now clothed in his right mind he was filled with gratitude and told everyone who would listen about what Jesus had done for him.

          Both Elijah and the man from the country of the Gerasenes had their share of problems. God’s loving-kindness served as their foundation. In community they found an end to their isolation. They found companionship. They found greater peace. They were asked to participate in the building up of the kingdom. May we also find our home, our foundation in God’s loving-kindness, and answer God’s call to participate in the building up of the kingdom, for our own good and the good of all people.